Tips for elsykkelferie i Norge

Basert på erfaringer og tips fra "To på strømmen" sin elsykkeltur fra Lindesnes til Norkapp sommeren 2019.

Derfor ønsket de å sykle Norge på langs

Fra elsykkelsetet har de utforsket vårt langstrakte land og besøkt steder som mange kanskje ellers ville kjørt forbi. Syklistene er helt klar i sin tale når de ankommer mål: Fantastisk! Kom dere ut på sykkel i Norge!
Elsykler.no takker for følget og håper mange lar seg inspirere til å oppleve deler av eller hele ruten som de to elsyklistene har dokumentert.

 

I mål etter 45 dager på elsykkel

For seks uker siden startet de eventyret på Lindesnes. 3300 kilometer senere har de nå ankommet Nordkapp på elsykkel.
Se de stolte og fornøyde syklistene ankomme Nordkapp

Endeløse vidder og «magisk» milepæl i Finnmark

De 3.000 kilometerne syklistene har tilbakelagt begynner virkelig å merkes, men de «endeløse« viddene gjør tredje siste etappe på sykkelsetet litt lettere. Selv om syklistene begynner å bli slitne anbefaler de på det sterkeste det å prøve seg på lengre sykkelturer.
Se syklistenes anbefaling og oppsummering nå som de nærmer seg mål

Sykle alene eller sammen?

Det er mange fordeler med å sykle sammen med en annen person. For det første er det trygghet i det å være flere når man for eksempel skal sykle langs sterkt trafikkert vei eller gjennom en lang og mørk tunnel. For det andre vil man kunne støtte opp og være der for hverandre når ting er tøft eller kampviljen har fått en knekk. For det tredje har du noen å dele både de positive og de negative opplevelsene med.
Les mer om elsyklistenes samhold og vennskap på turen.

Tunnel-kart er essensielt

Etter å ha syklet store deler av det Norge på langs har syklistene gjort seg opp en viktig erfaring for folk som planlegger å ta samme turen: Tunnel-kart er essensielt for alle som skal på langtur i Norge. Det er også viktig å huske på at selv om det er sommer og lyst ute, å sykle i tunnel krever også at du har kraftig og god sykkellys, både foran og bak på sykkelen. Refleksvest er også med på å gjøre deg mye mer synlig i mørke tunneler.
På Senja har de tatt et smart grep ift varsling om syklister i tunnelene.

Fra Sortland til Bleik

Se video av elsykkelturen fra Svolvær over bruer og åpent landskap og helt opp til Bleik på Andøya.

Dronevideo fra sykkeletappen

«Turistfri sone» i Lofoten

Etappe fra Svennesvik til Henningsvær i Lofoten er den siste korte etappen som gjenstår før de to syklende journalister ene fremme på Nordkapp. Etappen skulle by på flere positive overraskelser. Ikke bare fant de en «turistfri sone» i Lofoten, de fikk også et blikk inn i det mektige dyrelivet på øyriket.
Les mer om elsykkelturen til Henningsvær

Fra Lofoten til Vesterålen

Se video av syklistene langs veien fra ikoniske Henningsvær, ut av Lofoten og til Vesterålen.
Dronevideo fra sykkelturen

Tunnelutfordring: Fra Å til Sennesvik

Napstraumtunnelen, en undersjøisk tunnel, som e stupbratt og samler vann nederst. Det blir høy fart på glatt underlag, som kan være skummelt.Tunnelen er eneste sykkel- og bilvei til Ballstad. Et godt alternativ til å sykle tunnelen er den gamle trefiskebåten "Ballstadgutt" som fungerer som sykkelferje.
Les mer om sykkelskyssen de fikk for å unngå å sykle i den skumle tunnelen

Tunnel-kart for syklister: – Essensielt for alle som skal på langtur i Norge

Nasjonale turistveger

Statens vegvesen kombinerer spenstig arkitektur med spektakulær, norsk natur. Det er ingen andre land som har noe lignende konsept, og det er derfor vi får internasjonal oppmerksomhet.
Et av målet er at hele 200 rasteplasser og utsiktspunkt skal bygges, oppgraderes eller pusses opp. Dette er gode nyheter til alle som skal feriere i Norge f.eks på elsykkel.
Les mer om turistsatsningen langs Nasjonale turistveier

Verdens vakreste offentlige toalett

Uansett om du reiser langs Norges veier på to eller fire hjul, vil du før eller siden ha behov for pauser for å strekke beina og gå på do. Langs "Nasjonale turistveier" i Norge kan du oppleve å stoppe på offentlige toalett med arkitektur i verdensklasse.

Se Nordlands-doen som omtales som verdens vakreste

«To på strømmen»: Liker vi å sykle?

Det er mange mennesker som har hatt sine tvil om vi skal klare å nå Nordkapp på elsykkel gjennom hele Norge. Vi vet om en god del som har trodd vi kom til å bryte underveis. Vi er nemlig svært urutinerte syklister, begge to. Roger har ikke eid en sykkel på snart to tiår, og Elisabeth har egentlig alltid mislikt sterkt å sykle.
Les mer om syklistenes erfaringer så langt og finn ut hva svaret på spørsmålet er.

Elsykkel-turisme

– Turister som vil oppleve norsk natur bør i høyeste grad vurdere elsykkel. Sykkelen er middelet å bruke hvis du vil ha en naturopplevelse, og med batteri kan du konsentrere deg mer på naturen enn tråkkinga. Det er som et kinderegg!
– Det å sette seg på sykkelsetet og få vekk motordur fra bil og buss gjør at du får en annen opplevelse av naturen. Det å kunne klatre fra fjord til fjell er jo noe du ellers måtte gjort hvis du var i god form, men på elsykkel kan stort sett alle klarer det.

Les mer om elsykkelturisme i Norge

Nord for polarsirkelen skinner sola døgnet rundt

Når du passerer polarsirkelen, sykler du inn i midnattsolens rike. Jo lenger nord du kommer, jo lenger varer perioden med midnattssol. Sjekk f.eks Visit Norway for nattlige sommeraktiviteter nord i Norge, som for eksempel padling, fiske, hvalsafari og golfspill i midnattssola.
Her kan du lese mer om da de to elsyklistene passerte polarsirkelen

 

Sykle langs verdens vakreste veier

Kystriksveien er en reise langs verdens vakreste kyst.
Dette er en vei for dem som ønsker å reise sakte og oppleve et øyrike hvor man kommer tett på naturen og kan besøke små lokalsamfunn som også ligger på øyer. Hvis du skal fort frem anbefaler vi E6.
Les mer om hva du kan oppleve hvis du sykler langs Kystriksveien

Vedlikehold av sykkel underveis

Når en sykkel eller elsykkel har gått over 1000 kilometer, bør den inn på service for en sjekk. Det som slites ut mest på sykler er bremser. Like bak følger sykkelkjedet.
Hvis du ikke er sykkelmekaniker vil det på lengre turer være nødvendig å ta turen innom et sykkelverksted for å få sjekket og byttet slitedelene på sykkelen.slik at du får hjelp til å ivareta sikkerheten på turen.
Les mer om da våre to syklister var innom for en servicesjekk

Overnatting i campinghytte

Tilbud og hyttestandard du kan forvente å få på enkelte campingplasser varierer, men etter en lang dag på sykkelsetet er kanskje tak over hodet og en seng det viktigste?
Her kan man få alt fra knøttsmå, kvadratiske, rødmalte hytter til topp moderne, lekre hytter med to soverom og eget bad. Prisforskjellen trenger ikke nødvendigvis vært så stor.
Les mer om syklistenes efaring med campinglivet på sykkelturen

Høyt og lavt over Helgelandskysten

Et attraktivt sykkeleldorado og destinasjon kjent for øyhopping på sykkelsetet.
Her er det bare å lene seg tilbake og nyte syklistenes oppsummeringsvideo.

 

Uke 3: Fra Volda til Inderøya - Norge er et yndet sykkelland

Egentlig er det ganske store deler av turen vår som er sånn: Lite biler. Fjord og fjell i skjønn forening. Ispedd markblomster i alle varianter, og gnistrende grønt gress og løv. Vi forstår hvorfor Norge er et yndet sykkelland. Man kan bli nasjonalromantisk av mindre enn den turen vi er i gang med.

Les mer om opplevelsen av å sykle i et postkortlandskap

 

Norges minste by

Følg etappen fra Namsos til Norges minste by Kolvereid fra elsykkelsetet.

Les mer om viktigheten av å lese ferjeruten riktig vei.

Bli med på elsykkelturen gjennom Norges minste by.

Valg av sykkelrute

Å sykle langs asfalterte hovedveier, er behagelig og effektivt. Ved å ta avstikkere opplever man mer og på Inderøya i Trøndelag er det f.eks mindre biltrafikk og mer behagelig å sykle langs veiene. Ved å legge inn snarveier på ruta, bør man ta høyde for at veien kan bli litt mer utfordrende å sykle på.
Les mer om snarveien som ble skogsveien fra helvete

Uke 2: Tanker langs veien fra Fitjar til Volda

Kuldesjokk! En kjørlig uke og en meget viktig lekse om vær, kulde, utstyr og å være godt nok forberedt. Denne uken har de tenkt mye på hva som er fint med å sykle i Norge. Flotte hager som de sykler forbi, villblomster og fuglesang. Det som kan være mer utfordrende er å navigere i regnvær eller å sykle på sykkelveier langs Europaveier som oppleves fryktelig støyete og utfordrende. Unntaket er E39 mellom Førde og Nordfjordeid - der er det så vakkert at ingenting annet betyr noe.
Se hele oppsummeringen av uke 2 av elsykkelturen her

Varme hansker og plastposer i skoene.

Når man planlegger sykkeltur i juni, ønsker man seg et Norge i full vår- og sommerblomst, og alt det fine som hører til.
For å fullføre de dagene som er helt i motsatt værkategori, er det derfor viktig å ta med seg tipset om å sykle med plastposer i skoene når det regner og varme og tykke hansker.
Les mer om erfaringene fra en kjørlig sykkeluke

Ryvarden fyr

Veien ut til fyret er to kilometer lang, åpen hele året og det anbefales å komme hit gående eller på sykkel.

Ryvarden er kjent for fyrtårnet, uberørt natur, avslappende stillhet – og «Sleipner»-forliset

Endelig en opptur: – Nå smiler livet!

Noen dager starter med litt regn, men allerede etter den første mila blir regn til sol.
På slike dager smiler livet og kilometrene ruller unna på elsykkel.

Med sola i fleisen syklet Elisabeth og Roger smilende fra Førde til Nordfjordeid

Hviledag og plan B

Været i Norge kan variere fra år til år. Våre 2 syklister hadde maks uflaks i forhold til været i Sogn og Fjordane i følge meterologen.
Når man planlegger en så lang sykkeltur er det derfor smart å legge inn både hviledager og å ha en plan B hvis været blir for utfordrende.
Les mer om hva syklistene valgte å gjøre når de møtte snøfall i slutten av mai.

Uke 1: Fra Lindesnes til Fitjar på elsykkel

Første uken byr på øyeblikk hvor de begge har spurt seg selv om dette virkelig er noe de gjør frivillig. Å sykle elsykkel er ikke det samme som å kjøre moped, men elsykkelen hjelper deg med det lille ekstra pushet du trenger for å klare en uoverkommelig bakke, til å gi deg litt boost både på fart og mestringsfølelse.
Les oppummering av første uke på elsykkel fra Lindesnes til Norkapp

 

Planlegg elsykkelturen i forhold til sykkelforbud i tuneller

Du kan nesten sykle overalt. De eneste hindringene du har vil være skilt og oppmerking som setter forbud. I løpet av turen ble Roger og Elisabeth nødt til å ta ferge fra Buavåg til Langevåg for å unngå Bømlafjordtunnelen, hvor det er sykkelforbud.
Les mer om turen via Ryvarden fyr og over den 1075m lange Stordabrua.

Nasjonale sykkelruter og sykling i tunneler / www.vegvesen.no
Informasjon om tuneller i Norge. / www.cycletourer.co.uk
Er det lov å sykle overalt? / www.naf.no
Varslingssystem for myke trafikanter i tuneller. / www.nrk.no

Nyt omveier og forleng rekkevidden med ekstra elsykkelbatteri

Etappen fra Liknes til Egersund skulle opprinnelig være 110 kilometer lang, men det ble to ekstra mil da syklistene møtte på stengt vei.
Se hvordan de fullførte sykkeletappen med ekstra batteri i bagasjen.

Pakkeliste for Norge på langs på elsykkel

De har to store sykkelvesker hektet på hver side av bagasjebrettet, samt ha én sykkelveske festet med stropper oppå bagasjebrettet. Her får plass til alt av klær og utstyr med relativt ok margin.

Her er fullstendig pakkeliste for de to syklisten

Sykkelbukse er alfa og omega

Elisabeth forklarer hvorfor rumpa og sykkelbukse er noe av det viktigste å tenke på når du skal legge ut på langtur med elsykkel.
Se video med alle tipsene her

Hvordan skifte sykkelslange ved punktering?

Det er irriterende å punktere med elsykkel. Heldigvis er det enkelt å fikse problemet på egen hånd om du har en ekstra sykkelslange og sykkelpumpe tilgjengelig.
Se sykkelekspert Fredrik Stormo går gjennom stegene for hvordan du bytter ut en ødelagt sykkelslange ved punktering.

Hvordan sitte riktig på elsykkel?

– Når du sitter og trår skal du alltid ha en viss svikt i kneet når du er helt nede. Hvis du må strekke foten helt ut kan du fort få slitasjeskader rundt knærne. Samtidig får du utnyttet tråkket best mulig.
Les mer og se Fredrik Stromo forklare mer om riktig sittestilling

Varen er på lager.
Varen er bestilt fra leverandør og leveringsdato er bekreftet.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varen må bestilles fra leverandør.
Varen befinner seg på fjernlager.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varene bestilles fra vår leverandørs lager.
Ubekreftet - Ta kontakt med kundesenter for nærmere informasjon.