«To på strømmen»:
Et elektrisk eventyr gjennom Norge

Elisabeth Bergskaug (26) og Roger Grosvold (39) er til daglig journalister i ABC Nyheter. I løpet av seks uker skal duoen tråkke fra Lindesnes i sør og følge kystveien helt opp til Nordkapp ytterst i nord. Fra elsykkelsetet skal de utforske vårt langstrakte land og besøke steder som mange kanskje ellers ville kjørt forbi.
De har valgt å gjennomføre reisen på elsykkel, både fordi det er miljøvennlig fremkomstmiddel og for å teste hvorvidt det er et mer lavterskel fremkomstmiddel enn vanlig sykkel.
De skal også se på hvor godt Norge er tilrettelagt for elsyklister som vil ut på langtur. Følg hele turen på "To på Strømmen".
Vi følger dem på ferden mot Nordkapp og gir deg alle de gode elsykkeltipsene her.

De beste tipsene for elsykkelferie i Norge

Derfor ønsket de å sykle Norge på langs

Fra elsykkelsetet har de utforsket vårt langstrakte land og besøkt steder som mange kanskje ellers ville kjørt forbi. Syklistene er helt klar i sin tale når de ankommer mål: Fantastisk! Kom dere ut på sykkel i Norge!
Elsykler.no takker for følget og håper mange lar seg inspirere til å oppleve deler av eller hele ruten som de to elsyklistene har dokumentert.

 

Sykle alene eller sammen?

Det er mange fordeler med å sykle sammen med en annen person. For det første er det trygghet i det å være flere når man for eksempel skal sykle langs sterkt trafikkert vei eller gjennom en lang og mørk tunnel. For det andre vil man kunne støtte opp og være der for hverandre når ting er tøft eller kampviljen har fått en knekk. For det tredje har du noen å dele både de positive og de negative opplevelsene med.
Les mer om elsyklistenes samhold og vennskap på turen.

Tunnel-kart er essensielt

Etter å ha syklet store deler av det Norge på langs har syklistene gjort seg opp en viktig erfaring for folk som planlegger å ta samme turen: Tunnel-kart er essensielt for alle som skal på langtur i Norge. Det er også viktig å huske på at selv om det er sommer og lyst ute, å sykle i tunnel krever også at du har kraftig og god sykkellys, både foran og bak på sykkelen. Refleksvest er også med på å gjøre deg mye mer synlig i mørke tunneler.
På Senja har de tatt et smart grep ift varsling om syklister i tunnelene.

Nasjonale turistveger

Statens vegvesen kombinerer spenstig arkitektur med spektakulær, norsk natur. Det er ingen andre land som har noe lignende konsept, og det er derfor vi får internasjonal oppmerksomhet.
Et av målet er at hele 200 rasteplasser og utsiktspunkt skal bygges, oppgraderes eller pusses opp. Dette er gode nyheter til alle som skal feriere i Norge f.eks på elsykkel.
Les mer om turistsatsningen langs Nasjonale turistveier

«To på strømmen»: Liker vi å sykle?

Det er mange mennesker som har hatt sine tvil om vi skal klare å nå Nordkapp på elsykkel gjennom hele Norge. Vi vet om en god del som har trodd vi kom til å bryte underveis. Vi er nemlig svært urutinerte syklister, begge to. Roger har ikke eid en sykkel på snart to tiår, og Elisabeth har egentlig alltid mislikt sterkt å sykle.
Les mer om syklistenes erfaringer så langt og finn ut hva svaret på spørsmålet er.

Vedlikehold av sykkel underveis

Når en sykkel eller elsykkel har gått over 1000 kilometer, bør den inn på service for en sjekk. Det som slites ut mest på sykler er bremser. Like bak følger sykkelkjedet.
Hvis du ikke er sykkelmekaniker vil det på lengre turer være nødvendig å ta turen innom et sykkelverksted for å få sjekket og byttet slitedelene på sykkelen.slik at du får hjelp til å ivareta sikkerheten på turen.
Les mer om da våre to syklister var innom for en servicesjekk

Norge sett fra elsykkelsetet

Instagram #topåstrømmen

Varen er på lager.
Varen er bestilt fra leverandør og leveringsdato er bekreftet.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varen må bestilles fra leverandør.
Varen befinner seg på fjernlager.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varene bestilles fra vår leverandørs lager.
Ubekreftet - Ta kontakt med kundesenter for nærmere informasjon.